Ishavsrøye i ny innpakning

Ny innpakning for produkt av ishavsrøye fra Sigerfjord Fisk AS. Foto: Strømme Throndsen Design AS

Produkter fra Sigerfjord Fisk og Lofotlam har nå fått større utbredelse takket være ny innpakning.

– Produktene fra både Sigerfjord Fisk og Lofotlam er jo fantastisk nordlandsk kvalitet. Problemet var bare at ingen av dem egentlig fremstod som kvalitetsprodukter, forteller Knut Bang.

Knut Bang er rådgiver i Norsk Designråd og har vært tett på de to nordnorske produsentenes arbeid med utarbeidelse av nytt design. Begge produsentene har samarbeidet med det oslobaserte designbyrået Strømme Throndsen Design AS. For bedriften fra Vesterålen har hamskiftet gitt innpass hos delikatesseforretninger på Østlandet, mens produkter fra lofotbedriften er å finne i kjøttdiskene til Rema 1000, med butikker rundt om i hele Norge.

– Nå matcher innpakningen røya

Sigerfjord Fisk AS holder til i Sigerfjord, omtrent en mil sør for Sortland. Selskapet er Norges største oppdretter av røye solgt under navnet ishavsrøye. Ishavsrøya har ikke samme luseplage som oppdrettslaksen forteller Bang.

– Og da er det verken behov for medisiner, vaksine eller kjemikalier i produksjonen. Med andre ord prima vare, understreker Bang.

Utvikling av merkenavn og emballasje ga nylig den lille matprodusenten innpass i fire store butikker i osloområdet.

– Samarbeidet med Norsk Designråd og Strømme Trondsen Design ga oss et skikkelig løft. Det forteller daglig leder i Sigerfjord Fisk AS, Trond Geir Reinsnes.

– Uten ny emballasje hadde vi ikke hatt mulighet til å nå dette markedet. Nå står pakninga i stil med den høye kvaliteten vi har på råstoffet vårt, sier Reinsnes.

– Uttrykk som løfter frem særtrekkene

– Vi er kjempeglade for denne avtalen, som sikrer våre kunder Norges kanskje aller beste lammekjøtt, sa administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, da dagligvaregiganten like før nyttår landet en eksklusiv avtale med Lofotlam.

Lofotlam er kjøtt av lam som er født, oppvokst og har beitet i Lofoten. Selskapet er et samvirkeforetak for 90 av Lofotens sauebønder. Merkenavnet Lofotlam har blitt en beskyttet geografisk betegnelse, noe produsenten ønsket å understreke med ny emballasje.

– Gjennom en kreativ prosess med Norsk Designråd og Strømme Throndsen Design, har vi kommet frem til en profil som løfter frem særtrekkene med Lofotlam. Vårt nye uttrykk har fått god mottakelse i markedet, og bidrar til at kundene lett oppdager at Lofotlam er en geografisk beskyttet betegnelse, forteller Gustav A. Karlsen, daglig leder i Lofotlam SA.