Snart 50 000 brasilianske venner

Illustrasjonsfoto: Klippfisk. Foto: Per Erik Jæger / Norwegian Seafood Council
Illustrasjonsfoto: Klippfisk. Foto: Per Erik Jæger / Norwegian Seafood Council

Den norske klippfisken er populær i Brasil, også i sosiale medier.

På to år har Norges sjømatråd sin brasilianske klippfiskside på Facebook, Bacalhau da Noruega, gått fra 0 til nesten 50 000 tilhengere, melder Sjømatrådet.  

– Dette synes vi er gledelig, men vi hadde også tro på at dette ville slå an. Klippfisk fra Norge har en 170 år lang historie i Brasil. Vi ønsker at våre Facebook-venner skal være våre ambassadører og påvirke sine venner, som igjen påvirker sine venner. På den måten ønsker vi å oppnå en dominoeffekt. Derfor deler vi oppskrifter, tips og informasjon om Norge – alt fra hvor klippfisken kommer fra, til informasjon om levestandard, midnattssol og nordlys, sier fiskeriutsending Johnny Håberg i Brasil.

De brasilianske Facebook-vennene er hovedsakelig mellom 35 og 55 år, og dermed i målgruppen for Norges sjømatråd i Brasil. De bor oftest i de største byene som Sao Paulo, Rio de Janeiro og Belo Horizonte.

Respons

På det meste har Sjømatrådets bilder på Facebook nesten 350 «likes» og blir delt mer enn 50 ganger. Dermed når Norges sjømatråd sitt budskap langt ut i de brasilianske bacalaovennenes nettverk.

– Brasilianerne er et veldig sosialt folkeslag, også i digitale medier. De er ikke så redde for å dele og gi respons, konstaterer Håberg.

Kjønnsmessig skiller damene seg ut. Åtte av ti følgesvenner er kvinner.

– Hva tror du er årsaken til det?

– Fremdeles er det hovedsakelig kvinnene som regjerer på kjøkkenet her i Brasil, og interessen for matlaging generelt er nok størst blant kvinner. Vi ser også at kvinner er flinkere til å dele oppskrifter seg imellom enn menn.

Neste milepæl

Brasilianerne spiser klippfisk to til tre ganger årlig, og bruker den som festmat for familien. Rundt 70 prosent av salget skjer rundt jul og til påske.

– Brasil har også mange merkedager. Vi prøver å speile disse også på Facebook. Hovedinnsatsen legger vi rundt jul og påske. Da er brasilianerne i klippfiskmodus og vi kjører egne kampanjer, forklarer Håberg.

Brasil har 198 millioner innbyggere og disse er ifølge socialbakers.com, et analyseselskap med ekspertise på sosiale medier, verdens mest aktive Facebook-brukere. De kommer foran Egypt, USA, Tyrkia og Spania.

Håberg har derfor tro på at årets påskekampanje skal gjøre at Bacalhau da Noruega passerer 75 000 Facebook-venner.

– Hver torsdag skal vi lansere en ny bacalaooppskrift for den kommende helgen i samarbeid med stjernekokken Vitor Sobral. Han gav i år ut en bok med 500 oppskrifter. Denne boka ble lansert i samarbeid med Norges sjømatråd i Portugal og i Brasil. Vi vil poste en ny oppskrift fra denne boken på Facebook hver torsdag i halvannet år fremover, forklarer Håberg.

Norge eksporterte i 2013 vel 26 000 tonn klippfisk til Brasil til en totalverdi på 852 millioner kroner.

E-post