Markert vekst for sushi i Norge

Sushi. Foto: Ragge Strand / Norwegian Seafood Council

Nordmenn har importert en global mattrend fra øst, som gir norsk laks nok en hjemmeseier.

På bare et år har omsetningen av sushi vokst med 50 prosent i det norske dagligvaremarkedet.

I fjor spiste nordmenn sushi for 271 millioner kroner, 30 prosent mer enn året før, melder Eksportutvalget for fisk (EFF). Sushi i dagligvarehandelen står for den største økningen, med hele 50 prosent vekst fra 2007 til 2008. Tallene kommer fram i beregninger som analysebyrået Sissel Flesland Markedsinformasjoner har gjort for EFF.

– I mange år har sushi hatt en introduksjonsfase i Norge. Med disse tallene kan vi trygt si at produktet er over i vekstfasen. Det er ingen ting som tilsier at denne trenden ikke skal bli like sterk her som den har vært og fortsatt er det i resten av verden, sier Bjørn-Erik Stabell, EFFs markedssjef for Norden.

– Solid hjemmeseier

Dette er gode nyheter for norsk laksenæring. Både fargen, smaken og helsegevinsten har nemlig gjort laksen til en populær ingrediens i alle markeder der den tradisjonelle japanske delikatessen vokser.

Undersøkelser også i sushiens opprinnelsesland viser tydelig den norske laksens suksess. Her foretrekker unge sushispisere laks framfor tunfisk, den mest tradisjonelle fisken i denne retten. - Når vi ser en slik borteseier i sushiens hjemland, er det all grunn til å tro at trenden vil gi norsk laks en minst like solid hjemmeseier, sier Stabell.

– Morsom framtid

Historien til den britiske kjeden Yo Sushi! forteller kanskje litt om hva laksenæringen kan vente også i Norge. I 1997 åpnet designeren Simon Woodroffe den første restauranten i Soho i London, til britiske matjournalisters store glede:

– Jeg har sett framtiden, og den er morsom, skrev Fay Maschler i Evening Standard. Drøye ti år senere har kjeden 50 restauranter i seks land, og serverer sushi til tre millioner mennesker hvert år.

Vokser ut av Oslo

Både antallet og plasseringen av norske sushibarer viser tydelig at trenden brer seg også i Norge. De siste årene har antallet slike spisesteder vært stabilt på rundt 50, men i 2008 var tallet steget til 67. Like interessant er det at sushibarene ikke lenger er et hovedstadsfenomen, nå kommer også andre store byer som Bergen og Stavanger etter.

– Støttes av helsetrenden

Utviklingen i norske matvaner tyder også på at sushitrenden blir sterk i Norge. I undersøkelsen Norske spisefakta har Synovate spurt hvor ofte nordmenn spiser japansk mat som sushi. I 2007 svarte fem prosent at de spiser slik mat minst én gang i måneden, mens dette tallet var to prosent både i 2001 og 2003.

– Veksten i sushi på norske spisesteder og kjøkkenbord handler først om fremst om at nordmenn oppdager og liker et godt produkt. I tillegg får denne maten hjelp av den globale helsetrenden, som gjør oss langt mer bevisst på hva vi spiser, sier Stabell.